Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015

Η ώρα των μεγάλων διλημμάτων στο πιό κρίσιμο Eurogroup

, thetoc.gr
ta-megala-dilimmata-sto-eurogroup

Ώρα Βρυξελλών: 15:00 (ώρα Ελλάδας 16:00). Η ατζέντα του έκτακτου Eurogroup αναγράφει: «Οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα συζητήσουν αίτηση της ελληνικής κυβέρνησης για παράταση της χρηματοδοτικής βοήθειας — καλούμενης επισήμως «κύρια σύμβαση χρηματοδοτικής διευκόλυνσης» — που παρέχεται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ). Η διεξαγωγή των συζητήσεων εντάσσεται στο πλαίσιο της επικείμενης λήξης της τρέχουσας χρηματοδοτικής βοήθειας προς την Ελλάδα στις 28 Φεβρουαρίου». 
Βάση για τη σκληρή διαπραγμάτευση, αναμένεται να αποτελέσει το ελληνικό κείμενο με το αίτημα της παράτασης που από χθες βρίσκεται στο μικροσκόπιο των 18 αντιπροσωπειών των χωρών μελών της Ευρωζώνης. Η Ελλάδα, αναμένεται να δεχτεί –κάτι που διαφάνηκε και στο χθεσινό Euroworking Group- πολύ ισχυρές πιέσεις για να εξειδικεύσει τις δεσμεύσεις που προτίθεται να αναλάβει απέναντι στους δανειστές έτσι ώστε να πάρει ως αντάλλαγμα την εξάμηνη παράταση.
Οι Γερμανοί, είναι σαφές από χθες το τι θα ζητήσουν. Παράταση του «συγκεκριμένου» (του τρέχοντος) προγράμματος (ή αλλιώς του μνημονίου), εγκατάλειψη του προγράμματος της Θεσσαλονίκης, αποφυγή ψήφισης νομοσχεδίων που δεν θα έχουν συμφωνηθεί με την πλευρά των δανειστών και πιστή τήρηση των δημοσιονομικών στόχων. Ποιων δημοσιονομικών στόχων; Αυτών που προβλέπουν 3% πρωτογενές πλεόνασμα για το 2015; Αυτό δεν αναφέρεται ρητά στα κείμενα της γερμανικής πλευράς που είδαν χθες το φως της δημοσιότητας. Και ούτε είναι μια πρόβλεψη που θα μπορούσε να δεχτεί η ελληνική πλευρά καθώς το 3% (ή τα 5,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε απόλυτους αριθμούς) είναι επίδοση που –με δεδομένη την πορεία των δημόσιων οικονομικών και ειδικά των εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο – είναι σχεδόν αδύνατο να επιτευχθεί χωρίς μέτρα. 
Το αν επιτευχθεί ένας ικανοποιητικός –έντιμος όπως αποκαλείται- συμβιβασμός και για τις δύο πλευρές όσον αφορά στον στόχο του δημοσιονομικού πλεονάσματος, είναι πολύ σημαντικό για την ελληνική αντιπροσωπεία, καθώς θα της επιτρέψει να επιστρέψει στην Αθήνα απαλλαγμένη από την απειλή των νέων μέτρων και με δύο «νίκες» στις αποσκευές της: την οριστική… διαγραφή του email Χαρδούβελη αλλά και τον δημοσιονομικό αέρα για την υλοποίηση μέρους του προγράμματος της Θεσσαλονίκης στα όρια αντοχής του προϋπολογισμού και ανάλογα με τις επιδόσεις στον τομέα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.          
Στη διαπραγμάτευση όμως, αναμένεται να τεθούν κρίσιμα διλήμματα στην ελληνική πλευρά για τα οποία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν απαντήσεις
Στη διαπραγμάτευση όμως, αναμένεται να τεθούν κρίσιμα διλήμματα στην ελληνική πλευρά για τα οποία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν απαντήσεις. Ποιος, αν όχι η τρόικα, θα εποπτεύει την πορεία της ελληνικής οικονομίας κατά τη διάρκεια του εξαμήνου της παράτασης; Ποιες είναι οι μονομερείς ενέργειες που μπορεί να υπονομεύσουν τους δημοσιονομικούς στόχους και την οικονομική ανάκαμψη από τους οποίους θα απέχει η Ελλάδα κατά την εξάμηνη παράταση; Ακόμη και αν τα ομόλογα του EFSF παραμείνουν στην κατοχή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, η Ελλάδα θα μπορεί να τα χρησιμοποιήσει και αν ναι με ποιον τρόπο; Θα περάσει η άποψη της Γερμανίας που υποστηρίζει ότι από τη στιγμή που οι τράπεζες έχουν περάσει τα τεστ αντοχής τα χρήματα θα πρέπει να επιστρέψουν στο Λουξεμβούργο;
Είναι σαφές ότι οι λεπτομέρειες –τεχνικές και μη- θα κρίνουν την έκβαση των διαπραγματεύσεων. Ποιες είναι αυτές οι λεπτομέρειες; Ένα προς ένα τα «καυτά σημεία» έχουν ως εξής:
·        Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2015 θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την παρούσα οικονομική κατάσταση, αναφέρει η ελληνική επιστολή. Είναι σαφής ο υπαινιγμός: η ανάγκη καταπολέμησης των κοινωνικών προβλημάτων αλλά και οι απώλειες εσόδων λόγω εκλογών, δεν επιτρέπουν πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ. Η ελληνική πλευρά θέλει το 1,5% του ΑΕΠ. Αν από την αυριανή συνεδρίαση προκύψει εμμονή στο 3%, άλλος δρόμος από την επιβολή νέων μέτρων για την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου δύσκολα μπορεί να υπάρξει καθώς τα μέτρα πάταξης της φοροδιαφυγής δεν είναι άμεσης απόδοσης. Από τη στιγμή που θα γίνει δεκτό να περιοριστεί ο στόχος του πρωτογενούς ελλείμματος, αυτομάτως θα τεθεί θέμα χρηματοδότησης. Πόσα χρήματα θα χρειαστούν και μέσα από ποια διαδικασία θα φτάσουν στα ταμεία του δημοσίου; Θα είναι έντοκα γραμμάτια; Θα είναι τα 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ από τα κέρδη των ομολόγων;
·        Η ελληνική πλευρά εμφανίζεται διατεθειμένη οποιαδήποτε νέα μέτρα να έχουν πλήρη χρηματοδότηση, «απέχοντας από μονομερείς ενέργειες οι οποίες θα υπονόμευαν τους δημοσιονομικούς στόχους, την οικονομική ανάκαμψη και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα». Ποιες είναι αυτές οι ενέργειες και ποιος θα κρίνει αν είναι μονομερείς ή όχι. Ένα από τα καυτά θέματα στα οποία θα δοκιμαστούν οι σχέσεις είναι η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και το κούρεμα φόρων που ανακοινώθηκε χθες. Είναι σαφές ότι οι ρυθμίσεις αποτελούν «κόκκινο πανί» για τους εταίρους.
·        Η Ελλάδα ζητάει να επεκταθεί η διαθεσιμότητα των ομολόγων του EFSF που διατηρεί το ΤΧΣ (HFSF) για τη διάρκεια της Συμφωνίας. Δηλαδή ζητάμε να είναι διαθέσιμα τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος Αυγούστου. Θα μας επιτραπεί όμως να τα αξιοποιήσουμε για να χρηματοδοτηθεί το ζήτημα των κόκκινων δανείων όπως θέλει η ελληνική πλευρά;
·        Η ελληνική επιστολή αναφέρει ότι θα πρέπει να συμφωνηθεί η εποπτεία υπό το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και, στο ίδιο πνεύμα, υπό το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, κατά τη διάρκεια της επεκταθείσας Συμφωνίας. Εδώ ανοίγει άλλο ένα καυτό θέμα. Ποιο θα είναι το σχήμα που θα αντικαταστήσει την τρόικα; Θα γίνεται η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας σε ισότιμο επίπεδο όπως έλεγε χθες ο κ. Γιούνκερ; Θα συνομιλούν οι υπουργοί με υπουργούς και όχι με υπαλλήλους;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε μας την γνώμη σας...