Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Οταν η πολιτική υποκύπτει στη επικοινωνία

του Πάνου Σώκου , matrix24.gr
ΠΑΝΟΣ ΣΩΚΟΣ

Όταν οι πολιτικοi υποκύπτουν στην γοητεία της ατάκας, στο εύκολο μήνυμα και στην επικοινωνία που είναι η μόδα της εποχής, τότε η πολιτική χάνει την ουσία της, οι πολίτες δεν ενημερώνονται ολοκληρωμένα, επιλέγουν με βάση το “φαίνεσθαι” και στο τέλος γίνονται οι πιο αυστηροί επικριτές...

Πολλα τα σχετικά παραδείγματα τα τελευταία χρόνια:
-Κορυφαίο το “λεφτά υπάρχουν “ του Γιώργου Παπανδρέου (το 2009 στην ΔΕΘ). Ηταν μια φράση της ομιλίας του που ολοκλήρωνε με ευρηματικό τρόπο ενα σκεπτικό για το πως μπορούν, να βρεθούν λεφτά για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Γρήγορα έγινε μήνυμα -σύνθημα της τότε προεκλογικής περιόδου, άρχισε να περνάει στον κόσμο και να φέρνει αποτελέσματα για το ΠΑΣΟΚ. Δυο μαγικές λέξεις που θα ζήλευε και ο πιο ταλαντούχος επικοινωνιολόγος, συνέβαλαν στην εκλογική νίκη του ΠΑΣΟΚ αλλ' όμως πολύ γρήγορα έγιναν η ταφόπλακα του Γιώργου Παπανδρέου.
Γιατί συνέβη αυτό: Επειδή οι τότε πράσινοι κομματικοί επιτελείς μεθυσμένοι από την επιτυχία του εύκολου εντυπωσιασμού και της άμεσης αποδοχής, που εξασφάλιζε η πιασάρικη ατάκα δεν φρόντισαν εγκαίρως, να δώσουν στην φράση την πραγματική της διάσταση. Την άφησαν να λειτουργεί επικοινωναικά σπέρνοντας ελπίδες ότι τάχα το δημόσιο ταμείο ειναι γεμάτο χρήματα και ο Γιώργος μόλις γίνει πρωθυπουργός θα τα μοιράσει στον κόσμο. Δεν ανέδειξαν το πολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο η φράση αυτή θα έβρισκε την πραγματικό της νόημα. Εκαναν επικοινωνία και όχι πολιτική. Οι επικοινωνιολόγοι πήραν άριστα οι πολιτικοί μηδέν. Μόνο που το δημόσιο ταμείο ήταν άδειο, όπως αποδείχθηκε και ο Γ. Παπανδρέου το πλήρωσε ακριβά , κυρίως το πλήρωσε ο λαός, που συνήθως έλκεται απο τις υποσχέσεις και τα μεγάλα και εύκολα λόγια.
-Επίσης ο Αντώνης Σαμαράς επένδυσε επικοινωνιακά στην δήθεν “επαναδιαπραγμάτευση του μνημονίου” και “σε ένα άλλο μείγμα πολιτικής” όπως έλεγε. Ομως ούτε επαναδιαπραγμάτευση έκανε ουτε άλλο μείγμα πολιτικής είχε. Αντιθέτως εφάρμοσε το μνημόνιο στην πιο σκληρή μορφή του. Ο κόσμος όμως είχε παραπλανηθεί.
- Ο Κώστας Καραμανλης το 2004 έγινε πρωθυπουργός με ενα τεράστιο ποσοστό γιατί υποσχέθηκε επανίδρυση του κράτους. Οι πολίτες κουρασμένοι και απογοητευμένοι από την τελευταία περίοδο της κυβέρνησης Σημίτη , τον πίστεψαν . Γρήγορα ομως αποδείχθηκε οτι ο πρώην πρωθυπουργός μάλλον εννοούσε την επανίδρυση του δεξιού κράτους καθώς με την δική του διακυβέρνηση όχι μόνο δεν επανιδρύθηκε το κράτος αλλά μάλλον κατέρρευσε από σκάνδαλα, διόγκωση του δημοσίου χρέους , καταστροφή της οικονομίας, δίογκωση του δημοσιου τομεα.. Το μήνυμα δεν είχε πολιτικό περιεχόμενο και επεξεργασμένη σρατηγική. Ήταν απλώς μία εύκολη προεκλογική ατάκα.
--Κι ερχόμαστε στις μέρες μας.
Τι έλεγε στις ομιλίες του ο Αλέξης Τσίπρας; Οτι την επομένη των εκλογών “θα σκίσουμε το μνημόνιο και θα καταργήσουμε όλους τους εφαρμοστικούς νόμους των μνημονίων”. Ήταν ένα λεκτικό εύρημα, που έκανε ακόμα πιο παραστατική και άμεση την θέση που ήθελε, να περάσει ο ΣΥΡΙΖΑ, οτι θα καταργήσει το μνημόνιο. Και αρκέστηκε σε αυτό χωρίς να εξηγήσει ότι χρειάζεται πολύ χρόνος και η κυβέρνησή του θα αναγκασθεί για ένα μεταβατικό διάστημα να συγκατοικήσει με τους τα χρήματα των οποίων χρειάζεται ακόμα η ελληνική οικονομία.
Μόνο που ο κόσμος - όπως και με το “λεφτά υπάρχουν” - παίρνει τοίς μετρητοίς αυτά που λένε οι πολιτικοί και οχι με δόσεις και ζητάει άμεσα αποτελέσματα. Σήμερα λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει μάχες για να πείσει ακόμα και δικούς του βουλευτές ότι δεν κάνει κωλοτούμπα απο τις προεκλογικές του υποσχέσεις , αλλά ότι η συμφωνία είναι επωφελής συμβιβασμός και αποτελεί το πρώτο βήμα για το οριστικό τέλος της μνημονιακής πολιτικής σε όλες τις εκφράσεις της. (σ.σ σε κάθε περίπτωση είναι ο καλύτερος δυνατός συμβιβασμός υπό τις παρούσες συνθήκες, ένα θετικό πρώτο βήμα για το οποίο όμως θα πρέπει πεισθεί και ο λαός πριν είναι πολύ αργά).
Εν κατακλείδι: Τα κόμματα και οι ηγέτες τους με γενικότητες και συνθήματα προσπαθούν προεκλογικά, να πείσουν τους πολίτες και συνήθως το καταφέρνουν. Δυστυχώς δεν φωτίζουν όλα τα γεγονότα απ' όλες τις πλευρές γιατί θεωρουν πως αν το κάνουν θα χάσουν το κομμάτι εκείνο των ψηφοφόρων, που θα τους οδηγήσει στην εξουσία. Ξεχνούν όμως ότι οι πολίτες μετεκλογικά ζητούν τα συνθήματα και τα μηνύματα να γίνουν αμέσως πράξεις. Και στην εποχή της κρίσης όπως έδειξε η εμπειρία των προηγούμενων κυβερνήσεων , δεν δίνουν πίστωση χρόνου, δεν έχουν αυτή την δυνατότητα.
Η επικοινωνία ειναι βασικό εργαλείο κάθε πολιτικού κόμματος μόνο που για να αποδώσει μακροπρόθεσμα και να μη γυρίσει μπούμερανγκ θέλει σαφές και αξιόπιστο πολιτικό περιεχόμενο, ενημέρωση των πολιτών και ευδιάκριτη στρατηγική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε μας την γνώμη σας...