Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012


Refa't as-Sa'eed: "Όλοι μαζί μέχρι τον τελευταίο σταθμό"

 Ημερομηνία δημοσίευσης: 16/12/2012 , avgi.gr
Συνέντευξη στον ΒΑΣΙΛΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗ
Ο παλαίμαχος Αιγύπτιος αγωνιστής της Αριστεράς και γερουσιαστής Refa't as-Sa'eed μιλάει στην "Αυγή" για τις τελευταίες εξελίξεις και το αριστερό κίνημα στην Αίγυπτο

"Δεν πρέπει να θεωρούμε τους εαυτούς μας ήρωες που καθοδηγούν τους ανθρώπους. Να υπηρετούμε τους ανθρώπους σύμφωνα με τη δική τους συνείδηση, όχι τη δική μας. Λέω στους συντρόφους μου ότι δεν ταξιδεύουμε μαζί για να κατέβει ο καθένας σε διαφορετικό σταθμό, αλλά συνεχίζουμε όλοι μέχρι το τέλος, μέχρι τον τελευταίο σταθμό". Μ' αυτό το απόσταγμα πολιτικής και ηθικής σοφίας διάνθισε τη συζήτησή του με την "Αυγή" ο παλαίμαχος αριστερός αγωνιστής και γερουσιαστής της Αιγύπτου, πρόεδρος του κόμματος της κοινοβουλευτικής Αριστεράς Taggamoo, Refa't as-Sa'eed. Ο as-Sa'eed βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα προσκεκλημένος του διεθνούς συνεδρίου για τις εξεγέρσεις στον αραβομουσουλμανικό κόσμο που διοργάνωσε το Τμήμα Τουρκικών και Ασιατικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Αθήνας.

* Πώς από το αίτημα για δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα η Αίγυπτος βρέθηκε να δίνει σήμερα μάχη ενάντια στον ισλαμικό αναχρονισμό και στην προοπτική μιας ισλαμικής δημοκρατίας; Ποιο ρόλο έπαιξαν οι Αμερικανοί στις αποφάσεις του προέδρου Μούρσι;
Απ' την αρχή υπήρχε κάποια συμμαχία ανάμεσα στο SCAF (το Ανώτατο Συμβούλιο Ενόπλων Δυνάμεων της Αιγύπτου) και τη Μουσουλμανική Αδελφότητα. Ο καθένας το ξέρει. Εμείς ζητήσαμε πρώτοι να υπάρξει νέο σύνταγμα. Αυτοί αρνήθηκαν. Και πηγαίνουν σε ένα τέτοιο “τούνελ” υποστηριζόμενοι από κράτη όπως το Κατάρ και η Τουρκία. Ακόμη και το αποτέλεσμα των εκλογών ήταν προϊόν της συμμετοχής των τριών αυτών χωρών. Οι ΗΠΑ έχουν μεγάλη επιρροή στην Αίγυπτο, το Κατάρ έχει πολλά χρήματα, η Τουρκία αυτοσυστήνεται ως η κληρονομιά των Οθωμανών. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι Αιγύπτιοι μισούν τους Οθωμανούς γιατί υπέφεραν απ' αυτούς. Οι παράγοντες αυτοί έχουν επέμβει αρνητικά στην προετοιμασία του πρώτου δημοψηφίσματος, στις εκλογές για την Εθνοσυνέλευση... έδωσαν πολλά χρήματα, μεγάλα ποσά.

* Η ομιλία σας στο συνέδριο είχε θέμα: «25η Ιανουαρίου: Μια αυτοσχέδια άνοιξη, που ακολουθήθηκε από ένα παρατεταμένο φθινόπωρο». Για ποιους λόγους διαλέξατε αυτό τον τίτλο;
Επειδή η άνοιξη εξαφανίστηκε αμέσως και περάσαμε σε κάτι που δεν μπορούμε να ονομάσουμε “άνοιξη”. Είναι φθινόπωρο, ίσως και χειμώνας με φουρτούνα. Όπως και να είναι, θεωρώ ότι η κατάσταση σήμερα στην Αίγυπτο είναι πολύ δύσκολη. Η Μουσουλμανική Αδελφότητα έχει το πλεονέκτημα της πολιτικής παρέμβασης και ίσως το πλεονέκτημα κάποιων παράνομων πράξεων κατά τη διάρκεια των εκλογών. Επίσης, η ψηφοφορία στις πρόσφατες εκλογές δεν ήταν θετική. Ήταν μια αρνητική ψηφοφορία. Πολλοί άνθρωποι ψήφισαν τον Μούρσι επειδή δεν ήθελαν τον Σαφίκ. Πολλοί άνθρωποι ψήφισαν τον Σαφίκ επειδή δεν ήθελαν τον Μούρσι. Γι’ αυτό τον λόγο, η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη και πιστεύω ότι θα γίνει ακόμα κρισιμότερη.

* Πώς διαμορφώθηκε μέχρι σήμερα η κοινωνική και πολιτική κατάσταση στη χώρα μετά την ανατροπή του Μουμπάρακ τον περασμένο Φεβρουάριο;
Η κατάσταση είναι κραυγαλέα. Δεν μπορείς να μιλήσεις για κανονικότητες. Δεν υπάρχει ασφάλεια, δεν υπάρχει οικονομία, δεν υπάρχει σταθερότητα. Ούτε ακόμα και λογική... Ούτε μια αντίληψη του τρόπου λήψης αποφάσεων.

* Από ποιες δυνάμεις αποτελείται η σημερινή αντιπολίτευση;
Εμείς ενοποιήσαμε όλες τις δυνάμεις. Το όνομά τους είναι Εθνικό Μέτωπο Σωτηρίας. Σχηματίστηκε από όλα τα κοσμικά κόμματα, όλες τις προσωπικότητες του κοσμικού κράτους και από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και νεολαιίστικες ομάδες. Και είναι ένα ισχυρό μέτωπο, συσπειρώνοντας εκατοντάδες χιλιάδες κόσμο. Έτσι εξισορροπείται η συμμαχία των Αδελφών Μουσουλμάνων, του κόμματος Αλ-Νουρ των Σαλαφιστών, της Ζαμάα αλ - Ισλαμίγια και των άλλων.

* Σε ποια κατάσταση βρίσκεται σήμερα η αιγυπτιακή Αριστερά; Ποιες αντιλήψεις και ποιες τάσεις εκφράζονται;
Η αιγυπτιακή Αριστερά συνήθως ήταν διαιρεμένη. Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι όλοι μας συμφωνούμε για το ποιος είναι ο εχθρός, όλοι μας βρισκόμαστε σε συμφωνία για το μέλλον, αλλά για το ενδιάμεσο διάστημα έχουμε πολλές δυσκολίες. Έχουμε Κομμουνιστικό Κόμμα και το δικό μας κόμμα, το Taggamoo, που θεωρείται ότι είναι η κύρια δύναμη. Κι ένα μικρό κόμμα, που ονομάζεται Λαϊκή Σοσιαλιστική Συμμαχία. Επίσης, υπάρχει το κόμμα της Σοσιαλιστικής Ανανέωσης, που θεωρείται τροτσκιστικό.

* Ποιες διαφορές υπάρχουν ανάμεσα στους ισλαμιστές; Με ποιο τρόπο αλληλοενισχύονται οι δύο ισλαμιστικές τάσεις;
Υπάρχει εσωτερική αντιπαράθεση ανάμεσά τους, αλλά συνεργάζονται η μία με την άλλη πλευρά. Κι αυτή τη στιγμή οι σαλαφιστές υποστηρίζουν πλήρως τον Μούρσι, παρά το γεγονός ότι δεν εφαρμόζει τη σαρία. Του παρέχουν ενίσχυση οπωσδήποτε κι έτσι η κοινωνία διαιρείται. Οι "ισλαμοποιημένοι" όλοι μαζί από τη μια πλευρά κι από την αντίθετη όλοι μαζί, οι φιλελεύθεροι, οι δημοκράτες, οι σοσιαλιστές, οι αριστεροί.

* Ποιος είναι ο ρόλος του στρατού στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου και πώς νομίζετε ότι θα αντιδράσει στο μέλλον;
Ο στρατός είναι ένας θεσμός που συγκεντρώνει σεβασμό. Οι άνθρωποι συμπαθούν τον αιγυπτιακό στρατό. Κέρδισε τη νίκη τον Οκτώβριο. Τα καλύτερα νοσοκομεία έχουν κτιστεί από τον στρατό. Οι καλύτεροι δρόμοι κατασκευάστηκαν από τον στρατό. Τα καλύτερα αγροκτήματα τα έχει ο στρατός. Οι καλύτερες γέφυρες έχουν οικοδομηθεί από το στρατό. Έτσι, οι άνθρωποι, κάθε φορά που υπάρχει μια κρίση, ζητάνε από τον στρατό να συμμετάσχει, να δώσει λύση. Η άκαμπτη δύναμη, ο SCAF, κυβέρνησε την Αίγυπτο για ένα μεγάλο διάστημα, αλλά θα πρέπει να τονίσω ότι απέτυχαν. Ίσως ήταν μια τεχνική αποτυχία. Δεν ξέρουν πώς να χειρίζονται τα προβλήματα. Ταυτόχρονα, απέτυχαν να αποκτήσουν σχέσεις, ισότιμες σχέσεις, με άλλες πλευρές, επειδή κυρίως προσανατολίζονται με ευνοϊκή προκατάληψη υπέρ των Αδελφών Μουσουλμάνων. Για τη συνεργασία τους με τους Αδελφούς Μουσουλμάνους τους προειδοποιήσαμε, αλλά δεν μας άκουσαν. Έτσι, τώρα, νομίζω, ότι ο Μούρσι έχει την ευκαιρία να περιορίσει τον ρόλο του στρατού. Εκτός από αυτό, ο στρατός προσπαθεί τώρα να παίξει κάποιο ρόλο.

* Ποια κατάσταση διαμορφώθηκε στην περίοδο Νάσερ και πώς διαφοροποιήθηκε μετά, από τον Σαντάτ και, αργότερα, από τον Μουμπάρακ;
Κάτω από τη διακυβέρνηση του Νάσερ δεν υπήρχε καθόλου δημοκρατία. Υπήρχαν επιτεύγματα, καλά επιτεύγματα, αλλά όχι δημοκρατία. Ο Σαντάτ "έπαιζε" με τη δημοκρατία. Ήθελε μια δημοκρατία, αλλά υπό έλεγχο. Ο Μουμπάρακ ήταν επίσης περήφανος όταν διαπίστωνε ότι καμία κριτική δεν έφθανε στη δημοσιότητα. Έδωσε κάποια ελευθερία στον Τύπο, για ανακοινώσεις, για συναθροίσεις, για διαδηλώσεις, πιστεύοντας ότι δεν είναι τίποτα, είναι απλώς «παιδιά που παίζουν». Όμως μετά από ένα τέτοιο παιχνίδι αποπέμφθηκε από την εξουσία...

* Ποια ήταν η θέση των χριστιανών Κοπτών, των γυναικών, των μειονοτήτων στη χώρα; Πώς διαφοροποιείται η κατάστασή τους σήμερα;
Σύμφωνα με τους ισλαμιστές, δεν υπάρχουν δικαιώματα για τις γυναίκες, δεν υπάρχουν δικαιώματα για τα παιδιά. Δεν αναγνωρίζουν δικαιώματα στους Κόπτες. Αυτό είναι το παρασκήνιο. Η σημερινή τους τακτική όμως στηρίζεται σε υποσχέσεις ότι θα προσέλθουν σε διαπραγματεύσεις μαζί τους, αλλά ποτέ δεν βάζουν στο τραπέζι ένα σχέδιο μελέτης για το σύνταγμα. Γι’ αυτό τον λόγο οι τρεις εκκλησίες, η ορθόδοξη, η καθολική και η αγγλικανική, αποσύρθηκαν από τις συζητήσεις. Επίσης, οι γυναίκες διαφωνούν με αυτό που αποκαλούμε ένα “ισλαμοποιημένο εξτρεμιστικό σύνταγμα”. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα.

* Ο Refa't as-Sa'eed γεννήθηκε το 1932 στην Αίγυπτο. Από τα 14 του χρόνια εντάχθηκε στο Δημοκρατικό Κίνημα Εθνικής Απελευθέρωσης. Αντιμετώπισε από το 1948 ώς το 1977 συνεχείς διώξεις και πολύχρονες φυλακίσεις. Ο Σαντάτ τον θεωρούσε πρωτεργάτη της εξέγερσης του 1977. Οι νομικές του σπουδές ολοκληρώθηκαν αργά, μόλις το 1971, ενώ οι προτάσεις του για διδακτορικό απορρίφθηκαν στην Αίγυπτο, γιατί αφορούσαν τον σεβασμό των πολιτικών δικαιωμάτων. Έτσι, έγινε δεκτός από το Πανεπιστήμιο Καρλ Μαρξ της Λειψίας, όπου μελέτησε την ιστορία του κομμουνιστικού κινήματος της Αιγύπτου, το παλαιστινιακό πρόβλημα κ.ά. Στα ελληνικά έχει μεταφραστεί το βιβλίο του "Ο Μαρξισμός του Μέλλοντος" που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Ηρόδοτος" με πρόλογο του καθηγητή Ι. Μάζη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε μας την γνώμη σας...